Blogcikk író nő tollal a szájában

Ismerős a helyzet? Mindent megteszel, hogy ingyenes, organikus forgalmat tudj terelni a honlapodra, minden héten írsz 1-2 blogcikket hozzá. Azon fáradozol, hogy mindig valami új infóval szolgálhass benne, érdekes legyen a látogató számára. Majd idővel egyszer csak kifogysz a látogatóvonzó témákból. Már nem tudod, mihez nyúlj, honnan meríts olyan ötletet, ami sok embert érdekelhet a szegmensedben. Most segítek, hogy soha ne fogyj ki a jó témákból, és gördülékenyen menjen a blogírás!

1. Mit kérdeznek az emberek? – Gyakorikerdesek.hu és Quora

Sokan csak vicces Insta és Facebook posztokon találkoznak a gyakorikerdesek.hu kérdéseivel. Valójában azonban nem csak viccelődésre használható, nagyon is sokat segíthet az oldal például a blogcikktémák gyűjtésénél. A weboldalra lépve több lehetőség is eléd tárul. Ott vannak egyrészt a jelenleg népszerűnek számító nagyobb témák, mint pl. COVID, edzés, egészség, fizetés stb. Ha belekattintasz egybe, még azon belül is be fog neked adni általa talált kurrensebb kulcsszavakat, amikkel tovább szűkíthetsz egy-egy témakörön, ráadásul további kapcsolódó kulcsszavakat is megtekinthetsz a kiemelteken kívül. Az edzés témakörében inspirálódva az alábbiakat fogod látni:

Amint tovább szűkíted a keresést, be fogja listázni neked azokat a kérdéseket, témákat, amik a leginkább foglalkoztatják a felhasználókat. Mindegyiknél láthatod a listában, hogy mennyi válasz érkezett rá, így már következtethetsz azokra, amikkel tényleg érdemes lehet foglalkozni. Értelemszerűen minél több válasz, interakció érkezik egy kérdésre, annál felkapottabb a dolog. Konkrét kifejezésekre, témakörökre is rákereshetsz szabad szavas kereséssel, amikhez majd listáz neked kérdéseket.

Angol nyelven is segítségül hívhatsz a gyakorikerdesek.hu-hoz hasonló oldalt. Ez nem más, mint a quora.com. Itt még nagyobb a lehetőségek tárháza, hiszen sokkal több felhasználó böngészi, használja a weboldalt. A ’Follow spaces’ funkcióval bekövethetsz bizonyos témaköröket, amikhez kapcsolódóan utána megjelenít a feededben kérdéseket. Ezen a honlapon is ugyanúgy nagyobb témaköröket tudsz kiválasztani, és folyamatosan tovább szűkíteni a témákat. Kereshetsz konkrét kifejezésekre is, ha már van valamilyen elképzelésed, de még nem tudod, mire is térj ki a cikkben pontosan.

2. Tematizált Facebook csoportok

Vétek lenne nem használni a Facebook-ot blogcikktémagyűjtéshez! Érdemes rákeresned a közösségi portálon az ágazatodhoz valamilyen formában kötődő csoportokhoz, és csatlakozni hozzájuk. Napról-napra követheted, mi foglalkoztatja a célközönséged, miről beszélgetnek, milyen véleménnyel vannak egy adott témáról. Sőt, ha szakmai csoportba lépsz be, akkor akár meg is vitathatsz egy-egy témát a szakmabeliekkel, kikérheted a véleményüket stb. Arra figyelj, hogy egy bejegyzést, kommentet sem hozhatsz nyilvánosságra a szerző engedélye nélkül! Az a jó a Facebook csoportokban, hogy visszamenőleg is kereshetsz bejegyzéseket szabad szavas kereséssel. Az edzés témájánál maradva, ebben a témakörben is rengeteg olyan csoportot találsz a közösségi portálon, ahonnan meríthetsz témákat. Az ‘Edzéstervek-tapasztalatok’ csoportnak például 22 000 (!) tagja van, a ‘Fogyás és Hízás Tippek: gyúrás, erőfejlesztés, otthoni edzés’ csoportnak pedig 7225. Ez csak két kiragadott példa volt, de számtalan, specifikusabb témájú csoport közül is válogathatsz.

3. Fórumolvasás

Az internetes fórumokon sok nagyobb topikból válogathatsz. Akárcsak a gyakorikerdesek.hu-nál, itt is a hozzászólások számából következtethetsz rá, mennyire érdekli az adott téma a felhasználókat. Ha mondjuk nőknek írsz blogcikkeket, érdemes lehet ránézned pl. az NLC-re (Nők Lapja Café), vagy a hoxa.hu-ra. Első körben szinte mindenhol tágabb témaköröket fogsz találni, mint mondjuk a ‘Diéta & Fitnesz’, ‘Szépség & Egészség’ stb., majd ezeken belül szűkíthetsz további témaötletekre. Hasznos lehet még a forum.lap.hu, ahol tematizáltan szedik csokorba a különböző fórumokat (nem csak nőknek!). A forum.index.hu-n is biztosan találsz a saját szegmensedhez kapcsolódó témákat.

A következő és egyben utolsó 3 tippem valójában inkább a kulcsszókutatáshoz kapcsolódik, mégis úgy gondolom, hogy blogcikktémaválasztáshoz is hasznosak lehetnek.

4. Google a barátod

Az egyszerű Google keresések során számtalan javaslatot dob fel nekünk a keresőóriás. Sőt, már egyből, amikor elkezdünk gépelni! Ez az ún. autocomplete funkció, ami a már beírt kifejezésrészletet olyan lehetséges változatokban egészíti ki, ahogy a felhasználók keresni szoktak rá. Aztán amikor már rákerestél egy adott kifejezésre, a találati lista alján is megjeleníti a kapcsolódó kereséseket. Ezeknél azonban nem csak a lehetséges befejezéseket illeszti a Google a beírt kulcsszóhoz, hanem a keresési kifejezés bármely helyére beilleszti a beírt kulcsszót, és kiegészíti azt a javaslataival.

5. Google Ads Kulcsszótervező

A Google Ads egyik eszköze, a Kulcsszótervező segíthet a főbb témakörök, csapásirányok meghatározásában. Két módon gyűjthetsz kulcsszavakat, azaz témákat: új kulcsszavak keresésével vagy az ún. keresési mennyiség és előrejelzések megtekintése funkcióval. Utóbbit inkább kampánytervezéshez szokták használni, témagyűjtés szempontjából nem annyira releváns.

Előbbinél viszont a saját ágazatodban kurrens kulcsszavak megadásával, illetve webhelyek megadásával gyűjthetsz témákat. Így, a megadott kulcsszavakhoz kapcsolódó, a Google által relevánsnak vélt kifejezéseket fogja beadni kiegészítésként a program. A webhely megadása módszernél pedig akár a konkurens honlapokat is megadhatod, így legyűjtve azokat a témákat, amikkel a versenytársaid foglalkoznak. A megadott időszakra vonatkozóan keresések/hó adatot láthatsz minden kifejezéshez, így belőheted, mik azok a témák, amik jobban érdeklik a felhasználókat.

Hasznos funkció még a ’Szűrő hozzáadása’, ahol a ‘kulcsszó’ szűrőre kattintva megadhatsz mondjuk kérdőszavakat (hogy, mi, mit stb.), így ki tudod szűrni azokat a témához kapcsolódó kérdéseket, amik foglalkoztatják a felhasználókat. A Kulcsszótervezővel valójában az organikus versenyt is felmérheted a saját ágazatodban. Amint megtaláltad a potenciális, gyakran keresett témákat, egy sima Google kereséssel megnézheted, hogy mely blogcikkek teljesítenek a legjobban a témában, azokban miről és hogyan írnak. Összeírhatod, hogy miről nem tesznek említést, hogyan járhatod körbe úgy a témát, ami még újdonságot, plusz értéket adhat az olvasónak.

A Kulcsszótervező hátránya sokak szerint az, hogy ha nem költesz pénzt hirdetésekre az Ads-ben, akkor meglehetősen nagyzolt számokat (pl. 10-100, 100-1E) mutat csak a statisztikában. Ez azonban csak félig-meddig igaz! Van arra egy módszer, hogy kevés vagy nulla költés mellett is kinyerj egy pontosabb statisztikát. Ennek módja, hogy válaszd ki azokat a kifejezéseket, amikre pontos adatokat szeretnél kinyerni, majd kattints a ‘pontos egyezés’ opcióra. Ezután kattints a mellette lévő ‘kulcsszavak hozzáadása’ gombra:

Ezzel a lépéssel az Ads berakja a tervedbe a kifejezéseket, majd az oldalsávban lévő ‘Terv áttekintése’ opcióra kattintva tudod kinyerni a lehető legpontosabban a havi keresések számát. Az utolsó lépés, hogy lásd őket, a max. CPC érték lehető legmagasabbra állítása. Az ezután felbukkanó ‘Megjelenítések’ értéket kell nézned, ez lesz az általad keresett adat.

6. Google Trends

Az Ads Kulcsszótervezőjével ellentétben a Google Trends relatív adatokat mutat. Az általa megjelenített értékek arányosan viszonyulnak egymáshoz. A céges blogírási stratégiádat teljesen a szezonalitáshoz igazíthatod a segítségével. Sőt, a szezonalitás meghatározása akár heti szintű is lehet, ugyanis megvizsgálhatod, hogy bizonyos témákra inkább hét elején vagy hétvége felé keresnek a felhasználók. Értelemszerűen a blogcikk publikálását azokra a napokra érdemes időzíteni.

A ’Kapcsolódó témakörök’ alatt nagyobb témákat ajánl fel a lekérdezéshez a Trends ’legnépszerűbb’ és ’növekvő’ rendezési sorrend szerint. Előbbi egyértelmű, míg a másodiknál a keresési gyakoriságot tekintve legnagyobb arányú növekedést produkáló témakörök jelennek meg. A „Kiugró érték” jelölésű témák általában vagy nagyon újak, vagy minimális keresés volt rájuk korábban. Ugyanez a rendezési séma jellemző a ’Kapcsolódó lekérdezések’ részre is. A korábbi edzés példánál maradva, az “edzés” kifejezést beírva ez a látvány fogad az elmúlt 90 napra szűrve:

Jól látható, hogy az elmúlt 1,5 hónapban jelentősen megugrott az otthoni edzés, valamint a trx és kardio edzés iránti érdeklődés, szóval, ha ezekhez kapcsolódóan írsz használható, új infóval szolgáló blogcikkeket, akkor nem lőhetsz mellé. Valójában, ha jobban belegondolunk, nincs is ebben semmi meglepő, hisz a koronavírus okozta helyzetben most még inkább igénylik az emberek a mozgást. Egyrészt pszichésen is élénkítő hatású a mozgás, másrészt otthoni időtöltés gyanánt is hasznos.

Összefoglalásként tehát annyit írhatok, mindig próbáld a célfelhasználód helyébe képzelni magad. Járj utána, mi az, ami foglalkoztathatja, milyen problémák érintik, milyen kérdések merülnek fel benne. Ha olyan témákról írsz a blogcikkeidben, amik biztosan érdeklik a célközönséget, akkor idővel ez az oldalad organikus látogatottságán is érződni fog!