Google keresés

Valamikor réges-rég, egy messzi-messzi galaxisban, amikor még csak pislákoló fény volt a SEO… amikor még át lehetett verni a Google-t, és nagy eredményeket lehetett elérni linkfarmokkal, kulcsszóhalmozással. Na, ekkoriban még nem volt szükség kreatív, nyelvileg is igényes szövegírásra. De mi történt az azóta eltelt időben?

Helyesen, vagy úgy írjak, ahogy a felhasználók keresnek?

Örökös téma a keresőoptimalizálási elveket is követő szövegírók körében, hogy mi a fontosabb: a helyesírás, vagy, hogy úgy írjuk a kifejezéseket, ahogy keresnek rá az emberek – még akkor is, ha az a helytelen forma. Nos, senki nem fogja tudni 100%-os bizonyossággal megmondani a választ. Annyi biztos viszont, hogy az elmúlt években hatalmasat fejlődött a Google algoritmusa, a keresési szándék meghatározásában is.

Noha elméletben nem számít közvetlen rangsorolási tényezőnek a helyesírás, közvetetten mégis hatással van a helyezésünkre a találati listákon. A pongyolán megírt, helyesírási hibáktól hemzsegő szöveg elriaszthatja a látogatókat. Ez pedig a Google helyezéseiden, és hosszabb távon az oldalad látogatottságán is érezhető lesz… De ne szaladjunk ennyire előre! Gondolj csak bele! Már csak a hitelességed szempontjából is megéri odafigyelni a nyelvhelyességre, hiszen mit gondol rólad egy potenciális ügyfél, ha azt látja, hogy nem tudsz helyesen írni?

Mit mondanak a keresőóriások?

Sokan nem szokták elolvasni, de a Google SEO Starter Guide-jában például világosan leírja, hogy a webszövegek nem hemzseghetnek nyelvhelyességi és helyesírási hibáktól.

„Avoid writing sloppy text with many spelling and grammatical mistakes.”

SEO Starter Guide: The Basics (Google Search Central)

Ezzel szemben John Mueller, a Google Webmaster Trends elemzője 2018-ban úgy nyilatkozott egy Twitter válaszban, hogy a Google nem veszi számításba az elütéseket rangsorolásnál (és ő maga is elrejtett egyet kommentjében):

„It’s always good to fix known issues with a site, but Google’s not going to count your typsos.”

John Mueller (Twitter, 2018)

Ám ez még nem jelenti azt, hogy nem érdemes a helyesírásra ügyelni! Matt Cutts hasonlóképp nyilatkozott még 2011-ben, amikor a Google-nél dolgozott. Ugyanakkor elismerte, az általuk készített tanulmányokból világosan látszódott, hogy a jobb rangsorolású, minőségi oldalak szövegeiben kifogástalan a helyesírás. Jól érzékelhető tehát, hogy a Google szakemberei kétértelmű kijelentéseket tettek: a helyesírás nem befolyásolja közvetlenül a helyezéseket, a keresőmotor szemszögéből nem minősül minőségi mutatónak, a találati listák elején szereplő weboldalakon mégis jellemzően tökéletes a helyesírás.

Ami a másik keresőóriást illeti, a Bing korábbi senior termékmenedzsere, Duane Forrester egyértelműen kijelentette még 2014-ben, hogy a Bing figyelembe veszi a helyesírást az oldalak rangsorolásánál.

„… just as you’re judging others’ writing, so the engines judge yours. If you struggle to get past typos, why would an engine show a page of content with errors higher in the rankings when other pages of error free content exist to serve the searcher?”

Duane Forrester (Bing Webmaster Blog, 2014)

A Bing és a Google hivatalos nyilatkozatai meglehetősen régiek, és azóta rengeteget okosodtak az algoritmusok. A nyelvtan és a helyesírás pedig időközben már az UX (user experience) szerves részévé vált.

Tényleg olyan okos a Google algoritmusa?

A Google 2015. októberében vezette be RankBrain nevű, mesterséges intelligencián alapuló algoritmusát, ami a Kolibri algoritmusfrissítés részét képezte. 2019. októberében pedig bejelentette a BERT algoritmust, melynek célja a keresési szándék jobb megértése. Mindkét frissítés a minőségi (nyelvhelyességileg, helyesírást illetően is igényes), felhasználók számára hasznos, kérdéseikre választ nyújtó tartalomgyártás felé helyezte a hangsúlyt. A Google most már nem csak a beírt kulcsszavakat figyeli, sokkal inkább a felhasználó szándékának megértésére törekszik. Ha a tendencia így folytatódik, egyre kevésbé fog működni a kulcsszóhalmozó szövegírás. A helyét teljesen felváltja a szemantikus keresési szándék megfigyelése, megértése. A keresési kifejezések önmagukban nem fognak számítani, kontextusukban próbálja majd őket értelmezni a keresőóriás.

Szövegíróként örvendetes figyelni a folyamatot, azt, hogy most már nem a mennyiségre, hanem sokkal inkább a minőségre, megfelelő célzottságra helyeződik a hangsúly. Ugyanakkor magyar nyelven még mindig nem annyira kiforrott az algoritmus működése, mint az angolon. Szerencsére azért már a legtöbb elgépelést felismeri a Google, nem igazán számít egy-egy betű eltérés. Azaz hiába keresnek kétszer annyian egy kifejezésre rossz helyesírással, a helyesen írt kulcsszót tartalmazó szövegedet is meg fogja jeleníteni a találati listán (pl. autószervíz – autószerviz). Érdemesebb tehát a felhasználók számára írni a tartalmakat, és nem a Google algoritmusának. Írj a célközönséged számára közérthető, nem kulcsszavakkal telezsúfolt, nyelvtanilag, helyesírás szempontjából is igényes szövegeket!

Most akkor helyesen írjak, vagy a keresett kifejezések helytelen formáját használjam?

Csak, hogy ne legyen olyan egyszerű a dolog, szövegírás során még mindig azt tapasztalom – az algoritmus magyar nyelven való kiforratlansága miatt –, hogy ha a szövegben helyet kap egyszer-egyszer a helytelenül írt változat is, az még mindig lendíthet a rangsoroláson, előrébb kerülhetsz a találati listán. Ha biztosra akarsz menni, először írd le helyesen a kifejezést, majd később használd a szövegben a másik, felhasználók által gyakran helytelenül írt változatot is. Vizsgáld meg a találati listákat a helyesen, majd a helytelenül írt kifejezésekre! Felhozza a helytelenül beírt kulcsszóval a helyesen írt változatokat is? Mindig mérlegelj eszerint!